탐(貪)-진(嗔)-치(癡)의 전개를 나타내는 용어들
|
빠알리 |
개념[유래] |
성질 |
법들 |
전개 |
탐(貪) |
lobha |
lubbhati: to be lustful or greedy, to covet, long for, desire |
luddha(열망하는): was greedy; covetous. (pp. of lubbhati) |
lobhanīya[grd. formation fr. lobha]: 탐(貪)하기 마련인, 열망하기 마련인 |
abhijjhā: covetousness (f.)[간탐(慳貪)] /vigatābhijjha |
rāga |
rajjati: to be excited, attached to (loc.), to find pleasure in rañjati: to find delight in, to be excited |
ratta(유쾌해하는): dyed; coloured; infatuated with lust. (pp. of rajjati/rañjeti) |
rajanīya[grd. of rajati]: 탐(貪)하기 마련인, 유쾌하기 마련인
|
||
진(嗔) |
dosa |
dussati: to be or become bad or corrupted, to get damaged; to offend against, to do wrong |
duṭṭha(불쾌해하는): offended against; become corrupted or angry. (adj.), spoilt; corrupt; wicked; bad. (pp. of dussati) |
dosaniya, dosanīya & dosaneyya, dussanīya; 거부하기 마련인 |
byāpāda: malevolence. (m.)[진에(瞋恚)] /vigatabyāpāda
|
치(癡) |
moha |
muyhati: to get bewildered to be infatuated, to become dull in one's senses, to be stupified |
mūḷha(열중하는): gone astray; forgotten; confused; erring; foolish. (pp. of muyhati, adj.) |
mohanīya: 열중하기 마련인 |
• sammūḷha: forgotten; infatuated. (pp. of sammuyhati)/asammūḷha: confusion; delusion. (m.) • sammoha: confusion; delusion.(m.) /asammoha: absence of confusion. |
※ mada& mānaㅡ madanīyesu dhammesu 자기화하기 마련인 법들에 대해
※ lobhanīya/rajanīya/dosaniya/mohanīya[미래수동분사] ㅡ 번뇌의 영향 하에 있으므로 당연히 그렇게 되어지는 → ~ 하기 마련인.
※ ariyasāvako evaṃ vigatābhijjho vigatabyāpādo asammūḷhosampajāno patissato
※ so dukkhāya vedanāya phuṭṭho samāno socati kilamati paridevati urattāḷiṃ kandati sammohaṃāpajjati.
괴로운 느낌에 닿아 있는 그는 슬퍼하고 힘들어하고 비탄에 빠지고 가슴을 치며 울부짖고 당황한다[혼란스러움을 겪는다].
phuṭṭho samāno na socati na kilamati na paridevati, na urattāḷiṃ kandati, na sammohaṃāpajjati.
닿을 때 슬퍼하지 않고 힘들어하지 않고 비탄에 빠지지 않고 가슴을 치며 울부짖지 않고 당황하지 않는다[혼란스러움을 겪지 않는다].